Jazykovou výuku si stále ještě spousta lidí spojuje spíš s doučováním a nepřemýšlejí příliš o tom, že vy se touto prací živíte a že je to prostě a jednoduše služba. Rušení hodin ze strany studentů patří k nejčastějším povzdechům jazykových lektorů. Podívejme se dnes tedy na to, co se s tím dá dělat.
- Studentům je dobré jasně říct, že rušení hodin vám komplikuje rozvrh, program, práci. Opravdu to spoustě lidem nedochází, často vnímají hodinu s lektorem spíš jako schůzku, respektive součást svého osobního (a ne pracovního) programu. Řekněte jim, že vám svým jednáním způsobují nepříjemnosti.
- Na první hodině domlouváme cenu, kdy se budeme scházet, s jakou učebnicí budeme pracovat apod. Připojte k této informaci i jednoduchou větu o tom, že v případě že by student z nějakého důvodu musel hodinu zrušit, ať vám dá vědět déle než 24 hodin před domluvenou hodinou. V opačném případě budete hodinu účtovat. Můžete připojit vysvětlení, že je to minimální čas potřebný k tomu, abyste vzniklou mezeru v rozvrhu vyplnili jinou hodinou.
- Můžete se studenty podepsat i jednoduchou smlouvu nebo jen připravit svoje smluvní podmínky (hezký příklad je například na webu Jitky Pourové).
- Můžete popřemýšlet o nějakých bonusových balíčcích pro spolehlivé klienty. (Tady samozřejmě velmi záleží, jací studenti u vás převažují, pro některé může být nabídka 20. hodiny zdarma zajímavá a motivující, pro jiné vyloženě nevhodná).
- Pozor na první zrušenou hodinu! Vaše reakce v takové situaci je velmi důležitá. Pokud nedáte najevo svoji nespokojenost, může se rušení hodin stát pro takového studenta standardem.
- Nabídněte studentům, kterých se to týká, alternativu, například výuku přes Skype, zasílání výukových lekcí po mailu nebo jim nahrajte na Zoomu e-hodinu.
- Nebojte se zbavovat opravdu nespolehlivých studentů. Doporučte jim, ať se obrátí třeba na nějakého studenta nebo prostě někoho, kdo je časově flexibilní a rušení hodin mu nevadí.
Čím profesionálnější jste, tím méně studenti ruší hodiny. I zdánlivě nesouvisející skutečnosti mohou ovlivnit, zda vám studenti ruší nebo neruší hodiny. Kdo fakturuje, potýká se s tímto nešvarem méně než ten, kdo bere peníze v hotovosti na místě. Kdo má vlastní učebnu, bude mít u studentů větší vážnost než ten, kdo učí v kavárně apod. Možná to zní divně, ale je to tak.