Jaká je běžná sazba za jazykovou výuku?

Svým způsobem je „lektor cizího jazyka“ poměrně mladá profese. Když děláte tuhle práci, pořád ještě se vám stane, že se lidí ptají na vaše hlavní zaměstnání. Jsou totiž zvyklí, že výukou cizího jazyka se spíš přivydělává – při studiu, při mateřské, při práci gymnaziálního učitele. 

To má za následek

  • že neexistuje oborová asociace lektorů (všechny existující asociace jsou orientovány spíš podle konkrétního jazyka nebo předmět a sdružují jak gymnaziální učitele, tak volnonožce; nicméně i tyto asociace by při troše dobré vůle mohly časem sehrát osvětovou roli).
  • že neexistuje nějaká doporučená cena za jazykovou výuku (klient neví, začínající lektor mnohdy také ne).

Rozpětí sazeb se tak pohybuje mezi 150 korunami za 45 minut (tolik platí mnohé pražské jazykové školy studentům) až po neurčitou částku, která se pohybuje třeba tam, kde začínají ceny koučů, tedy kolem 2000 Kč za 45 minut (to se týká zejména jazykové výuky ve firmách „na vlastní pěst“). Alespoň to je nejvyšší cena za jazykovou výuku, o které vím. Informací, že cena začíná na 150 Kč a končí kdovíkde, jsem vám zřejmě moc nepomohla. Tak vezměme nějaké ty průměry.

Pokud máte ukončené vzdělání a alespoň nějakou praxi, tak v jazykových školách na vás čeká 200 Kč nebo něco málo přes 200 Kč za hodinu (dále rozuměj hodinou vždy 45 minut). Obecně platí, že čím menší jazykovka založená na osobním přístupu, tím lepší peníze dostanete. 

V soukromém sektoru je průměrná cena za výuku angličtiny 350 Kč. Nicméně rozpětí cen je skutečně obrovské, stačí letmí pohled na portál naucim.cz po zadání kritérií „angličtina“ a „Praha“.

V anketě, kterou jsem nedávno dělala mezi lektory a které se zúčastnilo 118 respondentů, vyšlo najevo, že celkem 48 % pracuje za cenu kolem 250 Kč a méně. Při bližším zkoumání se však ukázalo, že se jedná právě o lektory, u nichž větší objem práce tvoří právě jazykové školy (a ne soukromí klienti) a že se jedná právě o vyučující angličtiny. 

S podrobnějšími výsledky ankety vás určitě ještě seznámím, nicméně pokud si teď nutně potřebujete trochu spravit náladu, tak 10 % lektorů uvedlo, že učí za cenu kolem 400 Kč za hodinu a celkem 16 % zvolilo možnost 400 Kč, 450 Kč, 500 Kč a 550 Kč a více. 

Pokud se zajímáte o průměrné ceny na trhu, dvěma určujícími faktory jsou jazyk (malý/velký) a region. Je to zřejmé. S angličtinou na malém městě si také můžete dát záležet, ale rozdíl oproti někomu, kdo učí norštinu (nebo třeba nějaký orientální jazyk) v Praze, je zřejmý.

Zásadním problémem je pak to, že jazykový lektor je často altruista, který se chce domluvit s každým a vyjít všem vstříc,  a také skutečnost, že cenu často nenavrhuje, nýbrž přijímá cenu navrženou protistranou. Zkuste se zeptat svých kolegů, kolik z nich diskutuje o ceně, když jim zavolají z nové jazykovky nebo z agentury.

A jak to mám s cenou já? 

Mně před pár lety hodně pomohla kalkulačka hodinové sazby. A opravdu všem doporučuji si to zkusit. Nicméně pokud v současné době tvoří většinu vašeho příjmu hodiny odučené v jazykovkách, je lepší si k tomu dát skleničku vína. Nebo rovnou lahev. Tedy aspoň takhle jsem svoji první kalkulaci v uvedeném odkazy vnímala já. 

V tuhle chvíli stojí moje hodina (45 min) jazykové výuky 400 Kč, ale s tím, že neberu šedesátky. A když už mě někdo tlačí k šedesátce, účtuju si ji 650 Kč a trvám na „svých časech“ – tedy navrhnu tři čtyři termíny v týdnu, kdy mi to skutečně sedne do rozvrhu. Šedesátka mi vždycky přišla hrozně nevýhodná. 

Jiné ceny pak jsou za kurzy Jak se učit jazyky, individuální konzultace, semináře na konferencích a školení pro instituce nebo firmy, což zase každý snadno dohledá na mých stránkách.

Co tedy dělat, když vám kalkulačka hodinové sazby hodí výsledek, který absolutně neodpovídá vaší současné ceně?

  • začít pravidelně zdražovat (jinak se totiž sedřete), ideálně leden nebo září, dvacka je málo, stovka moc, pro lidi, které bychom nazvali střední třídou, je podle mě únosná částka kolem padesáti korun při prvním zdražení, i tak je ale třeba vše lidsky vysvětlit
  • sdružovat studenty do skupinek, dejme tomu 4-6, nabídnout cenové balíčky za semestr nebo trimestr, nebát se experimentovat s prostory, ať už ve stylu bytové akademie (váš obývák), sdílených prostor, coworků, knihoven, základních škol apod.
  • zaměřit se na kvalitu – jsme už velký a není potřeba se tvářit, že všichni lektoři jsou stejně dobří, nabídněte studentům nějakou přidanou hodnotu, novou koncepci kurzů (kolikrát to spočívá jen v tom, dobře pojmenovat a „prodat“ to, co už děláte) nebo se prostě něco nového naučte (práce s videem a titulky, různé aplikace, koučovací metody)

Vybrali jsme si krásnou práci, tak nám všem držím palce, ať se nám daří, ať je peněz dost a ať se můžeme soustředit na co nejlepší výuku samotnou!