LinkedIn profil jazykového volnonožce

Mě osobně LinkedIn jako sociální síť hodně baví a vždycky, když zjistím, že tam někdo z kolegů není, snažím se mu vysvětlit, proč by tam být měl. Co tedy přináší profil na této sociální síti? 

  • nováčkovi může posloužit místo webu, třeba jen dočasně
  • může přinést zajímavou zakázku (osobní zkušenost)
  • může přinést zajímavou zahraniční zakázku (zkušenost některých kolegů)
  • při správném používání může hrát zásadní roli při orientaci na zahraniční trhy
  • může zvýšit návštěvu vašeho webu nebo blogu

Jak zabít LinkedIn profil

Na čem si dát nejvíc záležet? Kdybych měla vybrat jen jednu jedinou věc, byl by to určitě headline. To je položka, která se zobrazuje v profilu hned pod vaším jménem, případně při našeptávání vedle vašeho jména . Je to ta nejrychlejší zkratka, jak si vás profesně zařadit. A je jedno, jestli LinkedIn prohledává potenciální zaměstnavatel nebo klient. 

V českém prostředí se rozmohl jeden nepěkný nešvar… Nechci kritizovat, co mi nepřísluší, ale opravdu není dobré dávat sem životní motto a lá Mladý může, starý musí, latinské a jiné citáty nebo třeba tituly. Patří sem těch pár slov, která vás nejvíc profesně vystihují. Něco jako elevator pitch, když se s potenciálním klientem svezete jen jedno patro. (Pokud vám tahle věta vůbec nedává smysl, tak více o tom, co je to elevator pitch, se dočtete zde.) V našem oboru to bude kombinace slov Teacher, Interpreter, Translator, může tam být specializace (Law, Medicine) a jazyky. Tečka.  Vyhnula bych se i přebytečným spojkám a předložkám. Tady jsou příklady několika kolegů: 1, 2, 3.

Pozor! Minimalistická varianta typu teacher nebo translations také není úplně vhodná…

Fotka je základ

A ještě jinak: Profesionální fotka je základ. 

LinkedIn pro pokročilé

Z LinkedIn lze velmi snadno získat následující ikonku:

 

Říká se jí profile badge, na výběr máte několik typů a můžete ji použít na blogu, na svých stránkách, na různých profilech apod. Vypadá docela hezky, jednu dobu jsem ji sama dost používala. Stačí vložit odkaz, který získáte na Public Profile Settings, je to poslední položka na pravé liště: Create a badge. Na této stránce můžete zároveň velmi rychle zatrhnout, co kdo má vidět. Ale k tomu se ještě vrátíme.

A co reference?

Nebojte se si o reference říct. Pokud jste mými kolegy nebo studenty, řekněte si o ně i mně 🙂 Mezi kolegy je „výměna“ úplně běžná, stačí, když se rozhlédnete mezi svými kolegy. Nejcennější jsou samozřejmě reference od klientů, ale pro začátek není špatné požádat třeba učitele.

Zvažte, zda se vám hodí spíš reference anglické nebo české.

Jazykové mutace

Při editaci profilu najdete po pravé straně tlačítko Add profile in another language a pro nás jazykáře se nabízí mít profil ve všech jazycích, které můžeme předpokládat u potenciálních zákazníků. Většinou je tohle velmi jednoduchá rovnice, u překladatelů to budou všechny jejich kombinace, učitel češtiny může mít češtinu a ruštinu nebo češtinu a angličtinu – podle převažujícího zájmu.

Návštěvnost z LinkedIn

Zkušenost moje, ale i mých kolegů je taková, že na váš web nebo blog přijde z LinkedIn jen málo návštěvníků (v mém případě je to pár desítek měsíčně), ale jsou to ti, kteří zůstávají nejdéle a statisticky výrazně častěji realizují konverzi.

Než se pustíte do změn

Než začnete váš LinkedIn profil měnit a upravovat, zvažte, jestli chcete, aby tyhle změny byly „visible“. Mají se zobrazovat kolegům v kanálu vybraných příspěvků nebo si úpravu profilu radši necháme pro sebe?  Většinou máte automaticky nastavenu tu první možnost, tu druhou vyberete v Settings and Privacy/ Privacy/ How others see you LinkedIn activity/ Sharing profile edits.

Veřejný či neveřejný?

Pokud by měl váš LinkedIn profil sloužit hlavně k navazování obchodních vztahů (klienti, partneři), určitě bych vložila do profilu také telefonní číslo (Settings and Privacy/Account) a v Privacy bych nastavila viditelnost e-mailových adres pro všechny LinkedIn členy. V automatickém nastavení se tyto údaje zobrazují jen vašim 1st-degree connections. Je to detail, zákazník vás samozřejmě může oslovit prostřednictvím zprávy nebo vás může kontaktovat, ale všichni víme, že tenhle malý mezikrůček může být rozhodující – zvláště při rychlosti zadávání zakázek v našem oboru (zejména překladů). 

Jak už jsem naznačila výš, rychlý způsob, jak se proklikat všemi údaji a jejich viditelností pro síť a vyhledávače je na Public Profile/ Settings. Moje filozofie je v tomhle jasná. Když už jednou patřím k těm, jejichž údaje jsou velmi snadno dohledatelné na webu, tak ty základní údaje samozřejmě nemusím omezovat na sociálních sítích. 

Můj LinkedIn

První, co vás zřejmě překvapí, je, že některá ze zmíněných pravidel nejsou dodržena ani na mém profilu. Například v headline mám uvedeno jazykovy-koutek.cz, protože je to pro mě něco jako stěžejní projekt. A našlo by se pár dalších věcí. Další věc, na kterou se čas od času někdo zeptá, je počet connections, kterých mám téměř dva tisíce. Na LinkedIn prakticky vůbec neřeším, zda se známe osobně nebo ne. Denně mám několik žádostí a vesměs všechny schvaluju. A skoro bych vám doporučila to samé, protože LinkedIn má podle mě smysl od několika set spojení.