Příběhostroj jako generátor příběhů

Často se mě někdo ptá na téma „cizí jazyky a děti“. Kdy s dětmi začít, co říkám na tuhle metodu nebo na jinou a někdy přijde řeč i na volbu cizího jazyka. Fandím všem rodičům, kteří dbají na jazykové vzdělání, pro mě ale bylo vždycky prioritou:

  • nabízet dětem jazykovou pestrost (psala jsem o tom v článku Jak vedu svoje děti k cizím jazykům)
  • rozvíjet jazykové dovednosti jako takové – učit děti plynule a souvisle mluvit nebo rozšiřovat slovní zásobu.

Proto mám ráda hry jako Story CubesDixit nebo knihy jako Žvanda a Melivo (odkaz vás přesměruje na Kosmas) a také Příběhostroj, který můžete koupit v eshopu Jazykového koutku. V podstatě všechny čtyři aktivity lze využít v jakémkoliv věku, ale pokud bychom přesto chtěli dát nějaké doporučení stran věku, tak pro předškoláky a mladší školní věk určitě doporučuju Story Cubes a Žvandu, naopak děti na druhém stupni a dál bude hodně bavit Dixit, který přece jen nabízí podstatně pestřejší příběhy a navíc lze dokoupit několik variant rozlišení. Dnes bych vám ale chtěla říct víc o Příběhostroji:

Jak funguje Příběhostroj

Na každé dvojstránce máte nástřel příběhu, situace. V rozích jsou umístěna klíčová slova (vlevo nahoře postavy, vpravo dole místa, vlevo nahoře předměty a vlevo dole činnosti) a tahle slova si k příběhu losujete. A tak vám los určí, jestli hlavní roli ve vašem příběhu bude hrát vzdělaný obr, nezkušený rytíř nebo podlý vynálezce a jestli se děj bude odehrávat na zaseklé lanovce, v zapadlém hostinci nebo prostě na balkoně.

Příběhostroj doma hrajeme jeden na jednoho (rozuměj jeden rodič, jedno dítě) a ve vytváření příběhů se střídáme. Navykla jsem si mít Příběhostroj po ruce, když zůstanu s některým z dětí sama – mám děti tři a tak jsou tyhle sólo chvíle nesmírně vzácné. Určitě by hru ale mohla hrát celá rodina u jednoho stolu.

Bodování jsme nikdy žádné nezkoušeli, ale pro soutěživé děti, které bodují rády, by se hra snadno dala doplnit o sadu bodovacích karet pro každého hráče.

A vedlejší účinky?

Děti se zbavují studu a nebojí se, že řeknou nesmysl.

Díky knize navíc nahlédnete do vnitřního světa dítěte (ale i toho svého) úplně jinou optikou, než když večer semeleme každodenní rutinu.

Pro dítě je velice důležité učit se správné artikulaci a práci s hlasem a zejména s dechem. Náš vlastní příklad je nezastupitelný. Dítě musí slyšet delší (a správně artikulované) promluvy od rodičů. Vlastní vyprávění je něco jiného než předčítání.

Jak můžou Příběhostroj využít jazykáři? 

To bych nesměla být učitelka, abych hned nezačala přemýšlet, jak Příběhostroj využít v hodinách. Pro lektory se samozřejmě nabízí převést si Příběhostroj do svého cílového jazyka (a samozřejmě ho přizpůsobit úrovni studentů). Nemusíte vytvářet nic složitého, stačí čtyři hromádky kartiček: osoba, místo, předmět, činnost a pak už je vše jen na kreativitě vaší a vašich studentů.

Tento nápad se dá taky krásně spojit s drobnými předměty, pokud je používáte, a s klasickými aktivitami na speaking a writing (více o nich ve Speciálu pro učitele).

Také si dovedu představit využití pro studenty češtiny jako cizího jazyka na úrovni B2 nebo C1.

 

vložil/a | rubrika: , , ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.