Jak si jako lektor vybrat správný mikrofon (Jakub Skřebský)

Mám domácí dabingové studio, takže o dost vyšší level aparatury, než nutně potřebují lektoři k nahrávání výslovnosti pro studenty, ale nabízím aspoň několik základních informací k výběru.

Výběr mikrofonu

Kvalitu mikrofonu ovlivňují tři věci.

  • Zvuková karta, která převádí analogový signál z mikrofonu do digitálních dat v počítači. V laptopech bývají zvukovky mizerné (mají slabý signál, velký šum a velké zpoždění), ale zase kupovat externí zvukovku za několik tisíc pro lektora nemá smysl, takže opravdu nejlepší je USB mikrofon, který má slušný převodník v sobě a není třeba na něm nic nastavovat, jen zapojit do USB zdířky.
  • Snímací rozsah mikrofonu. Tedy to, jak bere hodně hluboké a hodně vysoké tóny a jak jemně rozlišuje dynamiku, tj. rozdíly v hlasitosti. To je u výuky výslovnosti nebo větné intonace jistě důležité. Takže rozhodně neberte levná chrhlátka typu Sencor, která stačí tak na telefonování, zvuk  z nich opravdu zní plechově. Hledejte kondenzátorový mikrofon, ten je velmi citlivý. Vyhněte se dynamickým mikrofonům. Ty jsou obecně levnější, ale jsou konstruovány spíš na to, že se do nich křičí rock’n’roll, takže jsou necitlivé na jemné zvuky.
  • Prostředí. To je asi nejdůležitější. Ozvěna ve velké místnosti s prázdnými stěnami bude rušit tak, že to ani nejdražší mikrofon nezachrání, naopak vám tu ozvěnu velmi věrně interpretuje. Pokud nemáte zvukařskou kabinu, tlumení se dá nahradit tím, že nahráváte v malém prostoru s členitými stěnami (nějaký kumbál zevnitř obestavěný regály s knihami nebo balíky oblečení po dětech, zkrátka cokoli členitého a měkkého). Nebo alespoň obložit stěny matracemi či těžkými závěsy. Dokonalé to není, obzvláště nízké tóny vám v tom můžou pořád trochu dunět, ale profi studiová izolace je neskutečně drahá.

A ještě směrová charakteristika mikrofonu: neberte všesměrový, ten snímá zvuk z celého okolí, tedy i ozvěny, šustění oděvu a papírů atd. Používá se spíš na konference.  Směrový mikrofon (tzv. kardioid, nebo ještě lepší je super-kardioid) snímá hlavně zepředu, tj. částečně eliminuje ruchy z okolí, jen je třeba si hlídat stejný směr a vzdálenost pusy, ale to už je věc cviku. A dobrý je taky pop filtr, taková ta punčocha na kroužku. Eliminuje rušivé prskání rtů při explozivních souhláskách. Dříve se pop filtry dělaly podomácku z punčochy na drátu, ale museli byste mít dobře vymyšlené upevnění k mikrofonu, jinak bude filtr stále padat a rachotit. Lepší je ho koupit, stojí jen kolem pětistovky. Kdo je extrémní prskavec, ten bude potřebovat pop filtr kovový, je to něco jako jemná plechová mřížka. Nejlepší je ovšem naučit se vyslovovat hlásky p a b bez výrazného výdechu, ale to taky chvíli trvá.

Konkrétní model mikrofonu neporadím, ale např. na Alze jsou kondenzátorové kardioidy i s pop filtrem už od tisícovky, super-kardioidy od 1800.

Software k nahrávání a editaci

K nahrávání používám program Audacity. Je dobrý hlavně v tom, že jeho engine je neuvěřitelně spolehlivý. Téměř nulové riziko, že se vám uprostřed tříhodinové nahrávky audioknihy zakousne a všechno čtete znovu. Nevýhodou je poněkud nepohodlné ovládání. Ovšem pokud nahráváte jen jeden hlas, který se pak jen nastříhá do mp3 souborů, tak Audacity stačí.

Výborné uživatelské prostředí naopak má Garageband (ale to je jen pro Apple) nebo ProTools – to je profi program na stříhání a mixování hudby, ale existuje bezplatná verze Pro Tools First.

Nechci zabíhat do podrobností o tom, jak záznam rozstříhat na jednotlivé segmenty a vymazat ruchy, nádechy a nepovedené pokusy. Ovládací prvky jsou v každém programu trochu jiné. Jen si při ukládání nahrávek dejte pozor na dostatečné rozlišení. Vzorkovací frekvence (sampling rate) by měla být nejméně 44,1KHz, bitový tok (bit rate)  128 Kbps, bitová hloubka (bit depth) nejméně 16 bitů. V této kvalitě se vydávají CD nebo hudba ke stažení. Pokud nastavíte menší hodnoty než tyto, zvuk sice zabere méně místa v paměti, ale může znít ořezaně a plechově jako v telefonu nebo vysílačce.

Jakub Skřebský je překladatel z angličtiny a jeho specializací je dabing a voice-over. Za tím účelem si vybudoval malé nahrávací studio. Více o Jakubovi najdete na jeho stránkách.

vložil/a | rubrika: ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.