Jak napsat e-book

Napsat e-book je možná mnohem snazší, než si myslíte. Na internetu najdete spoustu šikovných návodů, například jeden, jak napsat e-book za 14 dní. Pokud jde čistě o technickou stránku věci – Kdo je schopný vytvořit kvalitní pdf, zvládne i e-book.

My se dnes mrkneme na to, jak může být psaní e-booků užitečné pro jazykáře.

Rozsah a téma

E-book bývá obvykle kratší než kniha, někdy za tu cenu až překvapivě krátký. Takže pokud máte třeba třicet stran textu, který lze označit za hutný, hodnotný apod., je to pro e-book úplně dostačující.

Téma by mělo být něco, co dobře znáte a tak nějak to napíšete spatra. Zároveň ale přemýšlejte, o co budou stát Vaši čtenáři. Pokud učíte, nabízí se cvičení, gramatické tipy. S vlastní učebnicí chvíli počkejte, je to těžší, než si člověk myslí.

Pokud provádíte, proč nepřilákat návštěvníky na Vaši stránku (a potažmo do Vaší databáze) něčím jako 10 nejlepších expat míst v Praze nebo třeba 10 míst, kam v Praze chodím hipsteři? (Tedy ne v případě, že Vaší klientele je v průměru 50+, tam je zase prostor pro jiná témata).

Překladatelé s trochou fantazie taky najdou svoje témata. Asi bych se vyhnula krásné literatuře a zase vybrala něco z praxe – něco, co bude zajímat klienta. Co třeba obchodní komunikace se Španěly, Němci, Rusy a na co si dát pozor? Opravdu je důležité promyslet, co bude Váš potenciální klient ochoten číst. Asi to nebude o překladatelských oříšcích apod. Každopádně i v tomto směru (psát oborově a pro freelancery) je u nás docela prostor.

Malý tip. Pokud píšete blog, nabízí se „vydat“ souborně články nebo ty nejzajímavější (rozuměj nejčtenější) články.

Jaké jsou náklady

Oproti běžné knize jsou náklady minimální. Váš čas a nějaké technické know-how (pokud ho už teď nemáte). Neměl by se vynechávat proces korektur a proces redakční. Nicméně je pravda, že v elektronické formě lidé reagují na nedostatky například v sazbě úplně jinak. Na počítači nejsme tolik citliví na „kulturu knihy“. Jsme tolerantnější.

A Váš zisk?

V případě knihy, která je vydána v klasickém nakladatelství v malém nákladu, zbývá na autora opravdu pakatel. Obvykle autor dostává 10 % z každého výtisku. Pokud tedy nepublikuje v rámci grantu, s nějakým sponzorským darem nebo v rámci jiné podpory (což někdy umožňují třeba univerzitní nakladatelství). Takže pokud v hlavě nosíte nějaký nápad, který zrovna nebude úplný bestseller, e-book je skoro jediná možnost…

A že byste to vyřešili samovydáváním knih (papírových) s tím moc nepočítejte, tisk dostanete dráž než velké nakladatelství a když už by se Vám podařilo obejít distributory (o jejichž výdělcích kolují dnes již legendy), knihkupeckou marži neobejdete. Ledaže byste měli nějaký vlastní kanál.

Věřte mi, o tomhle vím svoje. Když člověk začíná psát knihy,  je plný ideálů, no a nakonec všichni skončíme u toho počítání.

K čemu je to dobré?

Propagace…

1.Pokud nabídnete e-book zdarma, výměnou za e-mailovou adresu, velmi rychle získáte databázi kontaktů na lidi, které opravdu zajímá co děláte. Člověk se tak vyhne spamování. Jestliže například učíte turečtinu a nabídnete ke stažení tureckou gramatiku, tak pravděpodobně máte jistotu, že všech dvě stě lidí, kteří si o tuto gramatiku napsali.

A neděste se, e-book opravdu nebývá nic velkého, taková gramatika by klidně mohla mít dvacet normostran. Je to prostě jiné, než když člověk píše knihu.

…ale taky výdělek

2.Pokud nabídnete e-book za peníze, vytváříte si pasivní příjem. Pokud navíc oslovíte šikovného programátora (nebo jste sami tak šikovní) a celý proces zautomatizujete (po objednávce se automaticky odešle e-mail a faktura například přes systém FAPI), je to naprosto dokonalé.

Navíc ceny e-booků se pohybují nečekaně vysoko. Jazyky na tom samozřejmě budou jinak než IT nebo marketingová témata nebo třeba v současnosti tolik oblíbený osobnostní rozvoj, nicméně: Proč se konečně neocenit? Proč si neurčit svojí cenu? Při nejhorším zjistíte, že jste šli tak vysoko, že si to nikdo nekupuje. Dolů se dá jít vždycky.

Každopádně to vše vede k otázce:

Máte kanál?

Legrační otázka, viďte? Myslíte se kanál z hlediska marketingu, to znamená nějaké ty prodejní cestičky, kudy se něco od Vás dostane k potenciálnímu zájemci. Proč se ptám? Protože jestli ten kanál máte (stránky s nějakou slušnou návštěvností, blog), tak neváhejte už ani minutu 🙂 Počítá se třeba i úspěšná FB komunitní stránka nebo opravdu široká síť kontaktů.

Doporučuji

Pokud uvažujete o napsání e-booku, Vaší pozornosti opravdu doporučuji dva odkazy. Ten první Jak napsat e-book Vás zavede na stránky Stanislavy Mrázkové, která, jak se zdá, slušně vydělává právě e-booky. Druhý odkaz vede na článek Michala Kašpárka, který tvoření e-booků popisuje zase trochu z jiného úhlu.

Nevím jak Vy, ale já jdu asi sepisovat e-book. Co se týče mých knih, nechala jsem sice právě udělat dotisk, ale čím víc přemýšlím o e-bookách (nebo e-boocích?), nedá mi to spát.