Monetizace blogu aneb Dá se tím vydělat?

Myslím, že většina blogerů to má podobně jako já – píšou blog z nadšení, ze zájmu, pro potěšení, ale dřív nebo později Vás stejně ta otázka napadne: Nedalo by se tím taky trochu živit?

Nechme teď stranou, jak moc je blog významný pro budování Vaší značky, že Vám pomáhá sbírat fanoušky, prodávat Vaše služby, zboží nebo že je nedílnou součástí infopodnikání (ať už tohle slovo vnímáte jakkoliv) atd. To vše nějaký příjem generuje, ale rozhodně to není přímý příjem.

blog

Pokud opravdu chcete vydělávat, dobře si promyslete téma.

Protože prostě existují témata, která táhnou mnohem víc než jazykové vzdělávání, zejména:

→ food-blogy

→ fashion-blogy

…ideálně něco hipsterského

Takový blog pak může patřit do kategorie blogů, které jsou zajímavé pro zadavatele reklamy. Některé blogy mají ceny za inzerci a obsazenost inzerce veřejné a každý si může snadno udělat představu o tom, kolik vydělávají (například Cuketka). A není to málo.

O něco méně, ale stále zajímavé

→ life-style

→ self-help

→ cestovatelské

Případně kombinace obojího jako jsou v současnosti populární nomádské a life-hacking weby – jako třeba světová jednička The Art of Non-Conformity: http://chrisguillebeau.com/.

A samozřejmě…

→ věci kolem SEO, marketingu, sociálních sítí, takový IT self-help

→ a s tím související online money making

Ve světě například: http://www.smartpassiveincome.com/http://fourhourworkweek.com/blog/

U nás třeba: http://blog.kvasnickajan.cz

No a co ty jazykové blogy?

Nás jazykáře by mohli zaujmout třeba trendy language-hackeři, jedničkou je Benny Lewis a http://www.fluentin3months.com/ , dvojkou Olly Richards a http://www.iwillteachyoualanguage.com/

…tak to bylo pro inspiraci. Pokud už blog máte, třeba by se Vám mohl hodit následující přehled:

 Přehled způsobů monetizace

  • affiliate (pokud ho potenciální partner nenabízí, dost často Vám ho vytvoří namíru)
  • reklamy
  • prodej zpětných odkazů
  • vlastní produkt (vedle off-line produktů jsou zajímavé právě automatizované prodeje především e-booků nebo některé provizní prodeje)
  • vlastní služba
  • off-line školení (to samé, o čem píšete, si lidi přijdou poslechnout; to je vlastně případ i toho mého kurzu Jak si osvojit cizí jazyk…)
  • PR články a články na objednávku (můžete oslovit firmy, kolegy, které by to mohlo zajímat, případně existují i platformy typu http://placla.cz/)
  • prodej článků (v podstatě psaní na zakázku: https://www.linkmonitor.cz/, http://guestblogging.cz/)
  • licencování a prodej fotografií (Napadlo by Vás, že lze zpeněžit třeba i fotky dálničních staveb?)
  • zpoplatnění obsahu, placené členské sekce, omezení funkčnosti a demo-verze

V zahraničí je běžné, že blogeři chystají pro své fanoušky různé zápisníky, pracovní sešity a především diáře – ty pak odrážejí jejich potřeby, zájmy, organizaci času apod. U nás zatím nic takového není.

http://avirtuouswoman.org/free-blog-planner/

http://www.diyplanner.com/taxonomy/term/22

Alternativy

  • mikro-blog a propojení s FB (zobrazování kratších komentářů na stránkách)
  • publikační web
  • guestposting, eventuálně psaní na zakázku a do médií

Pár zásadních pravidel

Základem je návštěvnost, jinak není koho monetizovat:

→ poutavý obsah má přednost před SEO, lidi si to prostě najdou

→ komunikace se čtenáři a fanoušky (může zabrat několik hodin denně)

→ nezanedbávat vizuální aspekt (vhodně vybrané fotografie snižují okamžité opuštění apod.), poslední dobou se hodně vyzdvihují VLASTNÍ fotografie

→ na sociálních sítích měřit engagement, spíš než počet fanoušků a lajky

Postřehy o velkých/ úspěšných projektech

→ stojí často na více lidech a na spolupráci

→ grafika, obsah, optimalizace pro vyhledavače a marketing (ať už se sociálními sítěmi nebo bez nich) jsou klíčem k rostoucímu počtu návštěvníků a chtě nechtě je třeba se v tom vzdělávat

→ mají peníze buď z přímé a jasně dané reklamy anebo naopak nepřímé příjmy třeba z off-line aktivit, většinou se autoři opravdu známých blogů shodují, že příjmy z affiliate nebo AdSense (a případně i ze „skryté reklamy“) za to nestojí (ani finančně, ani co do pověsti)

→ a stejně tak většinou nenabízejí e-booky výměnou za mail a podobné out prkotiny

→ opravdu úspěšné blogy monetizují  jen velmi opatrně a vždycky CITLIVĚ (nebo si z toho naopak udělají srandu a hrajou s fanoušky fér)

→ nevnucují se

→ stojí na skutečné vášni, ale to asi netřeba zdůrazňovat

Jak monetizuji Jazykový koutek?

Nejcennější je pro mě možnost nabízet tu školení, kurzy, knihy. Tím se živím a opravdu dost lidí se přihlásí na kurz, protože četli články a přišlo jim to zajímavé. Žádnou reklamu tu nemám a nechci. Zájem nějaký byl, ale asi jsem moc vybíravá.

V jednání bylo PR pro několik jazykových škol, ale i od toho jsem upustila, protože se neztotožňuju s filozofií žádné z nich.

Protože často píšu o knihách, mám affiliate s Kosmasem a Amazonem. Je to pro mě spíš okrajová záležitost – píšu o knížce a takový odkaz pak přirozeně vyplyne, je to nenásilné. Psát kvůli tomu, abych mohla odkazovat, to bych nezvládla.

Jednu dobu jsem dost uvažovala o tom využít tenhle blog víc jako infopodnikání a udělat ze všech knih e-booky, ale odrazuje mě hlavně fakt, že učebnici lidi prostě chtějí papírovou, chtějí do ní psát a čmárat, chtějí ji držet v ruce.

Závěrem tedy: Jsem spokojená s tím, co mi tenhle blog přináší. Je dost pravděpodobné, že by to mohlo být víc, ale zatím nejsem ochotná udělat některé ústupky. Mám radost, že mám stálé čtenáře a nechci o ně přijít. Monetizaci se nebráním a promýšlím různé možnosti (jak je zřejmé z tohoto článku), ale závěr je jasný: Jakákoliv forma monetizace nesmí narušit zavedený styl, formu, obsah.

vložil/a | rubrika: ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.