Kreativita a učení se cizím jazykům

Pod pojmem kreativita v učení si každý představí něco jiného. Jeden si maluje do sešitu, druhý se učí z psychowalkmanu. Jeden můj student velmi výstižně celé téma shrnul do těchto slov:

Kreativita je:

když místo učebnice používáte internet

když místo slovníčku používáte skečnouting

když místo kurzu máte tandem

(Pokud nevíte, co je skečnouting, tak sem, pokud nevíte, co je tandem, tak sem. Pokud nevíte, co je internet… Ne, to vážně není vtipné!)

Jak udělat studium jazyka zajímavější?

Někomu nevadí sednout si každý den nad tu samou knihu a monotónním způsobem si zapisovat neznámá slovíčka. Nicméně vězte, že tohle je způsob, kterému nás naučila předlouhá léta vysedávání ve školních škamnách a potom to v nás notně podpořila nejčastěji nějaká ta kancelářská profese. Ubili v nás naši kreativitu a fantazii!

Tady je pár nápadů, jak je v sobě opět hledat. Buďte kreativní a hraví! Učení Vám půjde lépe.

1) Scrapbooking

Scrapbooking je výtvarná technika, která má svůj původ ve Spojených státech. Původně se takto vytvářela především rodinná alba nebo jakési osobní knihy. K fotografiím se lepilo všechno možné – další obrázky, kus plstě, přírodní materiály, lístky na autobus, prostě cokoliv, co se tam vejde a nějak souvisí se vzpomínkou.

Nemusíte být mimořádně zruční, abyste využili scrapbooking při studiu jazyka. Vytvořte si svůj sešit scrapbookovou metodou (a proč tomu neříkat rovnou učebnice – vytvořte si svou vlastní knihu). Máte-li možnost cestovat do země, jejíž jazyk se učíte, můžete si lepit vstupenky, lístky, pohlednice, všechno možné (a pak si dál rozvádět třeba daný okruh slovní zásoby). Necestujete-li, používejte obrázky z časopisů, k nim si můžete dělat popisky (a vyhledávat si neznámá slovíčka ve slovníku). Nebojte se používat také přírodní materiály – například vylisované listy a květy. Uvidíte, že Vás pak bude těšit se ze sešitu učit nebo si ho prostě jen tak nosit s sebou a občas zalistovat. Vlepovat můžete také gramatické přehledy, hledat větičky a textíky na internetu. Je to na Vaší fantazii.

Chcete-li svoje „lepení“ a vytváření vzít opravdu vážně, pořiďte si kroužkový sešit nebo jakýkoliv jiný, který ten objem snese.

Kdo je zručnější, může se také vyřádit v malování. Nechme  stranou barevné zvýrazňovače, ty jen hyzdí zápisky, navíc jejich barvy mohou pro někoho působit rušivě. Používejte raději pastelky.

2) Chromoterapie, aromaterapie

Tohle není úplně přímo o kreativitě, ale spíš o kreativním přístupu ve vytváření podmínek při učení. Měli byste se zaměřit na to, zda věci kolem Vás a obecně podmínky, které máte k učení, neobsahují nějaké rušivé prvky. Měli byste mít kolem sebe pořádek, ale nesmíte se tím nechat strhnout tak, abyste před každým učením půl hodiny gruntovali. (Dá se to vyložit i tak, že když je v obýváku nepořádek a já se chci učit, jdu se podívat do kuchyně, jestli to tam náhodou není lepší.)

Když eliminujete rušivé prvky, je tu ještě možnost, jak učení podpořit. Dobrou paměť a koncentraci podporuje světle žlutá barva, nejlépe v pastelovém tónu. Dobře také působí světle meruňková. Nemusíte hned takovou barvou malovat byt. Můžete si například udělat malý gramatický přehled na žlutou čtvrtku a dokonce se prodávají i sešity v takových barvách. V názvu jsme zmínili ještě aromaterapii. Na paměť a soustředění dobře působí cedr, růžová esence a citronová tráva. Všechny je lze pořídit kolem šedesáti korun.

Paměť dále podporuje při delším užívání vitamín D, lecithin a kupodivu také pravidelné popíjení vína v malém množství.

3) Hrajte se sebou hry

A) Ať už chodíte do kurzu nebo se učíte jako samouci, můžete si zpestřit studium touto aktivitou. Na poprvé vám zabere víc času, ale pak už jen docela maličko.

Připravte si velké množství otázek, které jsou přiměřené vaší úrovni. (Jaké je dnes počasí? Spal jsi dnes dobře? Co jsi dneska dělal? Co jsi snídal? Jaký den a měsíc je dnes? Co máš právě na sobě? Máš sourozence? Kde právě jsi? Kolik jsi dnes utratil peněz? apod.) Nemáte-li fantazii, snadno otázky opíšete z prvního jazykového průvodce. Otázky pište na malé papírky nebo na počítači a potom rozstříhejte. Potom každý den, obden nebo kdy si určíte, vytáhněte jednu kartičku a otázku si (nahlas) zodpovězte. Můžete jí do paklíku zase vrátit. Velmi dobré je také zodpovědět si otázku ještě písemně do sešitu.

B) Kupte si pexeso s vhodnými obrázky, rozstříhejte ho a obrázky využijte opět jako jednu z možností, která Vás nakopne, když nevíte, co byste tak zrovna říkali/psali. Lze použít také pro výše uvedený scrapbooking.

Pexesové obrázky také využijete při vytváření příběhů. Zamícháte, vytáhnete pár kartiček a už můžete popustit uzdu fantazii. Začátečníci si koupí pexeso s jednoduchými pojmy pro menší děti (míč, kluk, zmrzlina, čepice → Kluk si hraje s míčem, jí zmrzlinu a nosí čepici; pokročilejším z toho klidně vyjde: Maminka slíbila Pepíčkovi nový míč, když bude u babičky hodný, bude pěkně nosit čepici, aby se nenastydl. Ale Pepíček stejně nastydl, protože nepapal nic jiného než zmrzlinku.) Na trhu jsou pexes desítky. Kdo má velkou fantazii a lepší znalost jazyka, doporučujeme Ladovy obrázky z pohádek.

4) Pište si deník

Žádná slohová cvičení, prostě každý den, jedno v kterou denní dobu, sedněte a napište přiměřeně Vaší úrovni, co vidíte kolem sebe, čím se zabýváte v myšlenkách.

Moc nerekapitulujte den (vstal jsem, umyl jsem apod.), protože to se rychle omrzí. Jste-li sotva mírně pokročilý, popisujte třeba jen, co vidíte– Sedím v parku. Jsou tady děti. Kolem jede červené auto. Pokročilí mohou reflektovat aktuální politickou situaci nebo nějaký filosofický problém.

Při psaní deníku lze dobře využít jak scrapbookingu, tak hry s otázkami.

5) Nebojte se pohybu a přehánění

Asi je lepší s tím začít, když jste doma sami. Zamyslete se, s jakým pohybem nebo výrazem byste spojili nové slovíčko? Zkuste si s každým slovíčkem takovou malou pantomimu. Vyslovujete-li celé věty, dejte do toho maximální možný výraz. Otázka ať je opravdu otázka, rozhořčení ať je opravdu rozhořčení. Ale to je to nejmenší. Zkuste si přiřazovat k větám a slovíčkům alespoň jednoduché gesto. Lépe Vám to asi půjde, když se postavíte nebo posadíte na zem do tureckého sedu. Stůl a židle přece jenom svazují.

Je také dobré číst si na pokračování texty, kde je hodně přímé řeči (například divadelní hru, ale klidně i rozhovory z učebnice). Čtěte procítěně! Buďte trochu divadelníci Nebojte se třeba i měnit hlasy na vyšší ženský hlas nebo hlubší mužský.

6)  Audiomateriály

Jste-li výhradně auditivní typ studenta, tedy ten, který se učí skrze mluvené slovo, vyhledává přednášky, tandem s rodilým mluvčím apod. (takových lidí je v populaci kolem 20%. ), pak jste si o všech předešlých nápadech mysleli svoje. Možná ta aromaterapie Vás zaujala 🙂

Auditivní typ si mimořádně dobře pamatuje to, co slyší a hrátky s obrázky pro něj nejsou tudíž úplně přiměřené (i když se to samozřejmě úplně nevylučuje). Takový student MUSÍ investovat buď do hodin s lektorem, a je-li přece samouk, měl by si nakoupit cédéčka typu listening comprehension, zajímat se o cizí radiové stanice. Zajímavou alternativou jsou také audioknihy, dnes dostupné již téměř ve všech jazycích ( i když některé ne zrovna nejlevnější).

Pro tento typ jsou také vhodné písničky a filmy v cizím jazyce.

Lidé s auditivní pamětí často umí celkem dobře zazpívat písničku v pro ně neznámém jazyce. Stačí, že ji několikrát slyšeli.

Nicméně to, co jsem zmínila, až tak úplně kreativní není. Ale naštěstí většina z nás má paměť kombinovanou (z čehož jeden typ paměti pouze převažuje, a není tedy zastoupen výhradně). Ale převažuje-li právě typ auditivní, čtěte si všechno nahlas (protože i to slyšíte) a poslouchejte prostě cokoliv a opakovaně.

7) A co multimédia?

Na trhu je poměrně dost programů, které také nabízejí všemožné hry a hrátky. Jenže mě právě přijde, že i technologie jsou tak trochu viníkem v našem nedostatku fantazie. Na první pohled se to zdá lákavé, vidím obrázek, kliknu si, spojím si ho se slovíčkem, počítač to pěkně vysloví a ještě zkontroluje, jestli to vyslovuju správně já. Nic pro mě, ale studentům rozhodně doporučuju si to aspoň zkusit.

8) Máte vlastní tip, jak při studiu jazyka zapojit hlas, ruce, tělo, ale taky nůžky, papír, pastelky?

Budu moc ráda, když mi o něm napíšete. A když připojíte ukázku/scan/fotografii, budu ještě radši!!!

 

vložil/a | rubrika: , ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.