Mapy, hrnky, trička?! Ideomotorický efekt!

Tak se včera zase někdo divil, proč jsou v Jazykovém koutku k mání i mapy, navíc starší mapy a po třiceti korunách. Že moje učebna není antikvariát, zabírá to tu místo a vlastně se to sem možná ani nehodí.

Mapy jsou základní vizuálně-motivační pomůcka při učení jazyků. Mám je tu proto, že jednou za měsíc se najde někdo, kdo si mapu odnese třeba i jako suvenýr z kurzu, doma si mapu pověsí na zeď a věřte, nevěřte

  • připomíná studentovi nejen ten kurz a že se má učit,
  • ale mapa především podněcuje sny a touhy, podporuje vztah k cizímu jazyku.

Někdo jiný si tu po kurzu zase koupí hrnek, dětskou knížku nebo třeba zápisník. Na těch věcech nevydělávám, prostě mě těší, když tu studenti najdou věci, které jim sednou do vkusu a které jim doma budou cizí jazyk připomínat. Jsou to svým způsobem talismany a mají svůj význam, i když neobsahují časování sloves nebo soupis předložkových vazeb.

 

Pokud jste byli na kurzu Jak se učit jazyky, tak si možná pamatujete pojem ideomotorický efekt – to, čím se obklopíme (ať už jsou to obrázky, fotky, texty nebo předměty), do značné míry ovlivňuje naše jednání nebo preference obecně. Mějte cizí jazyk kolem sebe nejen v té psané podobě, ale i v té vizuální nebo symbolické, chcete-li. A začnou se dít věci, uvidíte 🙂

Jak ještě využít ideomotorický efekt ve svůj prospěch? Slovíčka na toaletě i na ledničce přestože je časem nevnímáme, plní podobnou funkci. Mobil přepnutý do cizího jazyka také nepřinese závratné jazykové znalosti nebo procvičování cizího jazyka (klikáme téměř automaticky), ale podporuje důležitou věc: říkám tomu cizojazyčný mindset neboli nastavení mysli. Čím víc se přes den setkáte s cizím jazykem jakoby mimoděk, tím vyšší je pravděpodobnost, že si vzpomenete i na učení, na to, že v mobilu máte appku nebo že už jste se dlouho neozvali známým z dovolené.

O tom, že je dobré se cizím jazykem obklopit, jsem v Jazykovém koutku psala už víckrát. Někdy se téhle technice také říká immersion neboli „ponoření se“. Buďte styloví a vylaďte to do posledního detailu – rádio, hrneček nebo třeba noviny. A propo, odkud pochází káva, kterou pijete?