Deset užitečných zdrojů, pokud se chystáte napsat knihu

Mám pocit, že vydat/ napsat knihu je snem spousty lidí a často se mě někdo ptá, jak postupuju, když vydávám svoje knihy. Tak jsem prozatím aspoň shrnula do následujícího článku, co mi připadá důležité a kde bych začala, kdybych znovu začínala 🙂

Co by nemělo chybět ve vaší knihovničce?

Asi jsem typ člověka, který si o všem musí načíst odbornou literaturu.

Jak se dělá kniha

Šikovná publikace, která vás seznámí s chodem běžného nakladatelství, se situací na knižním trhu, ale třeba i s pojmy jako gramáž papíru nebo DTP. Najdete tu korektorské značky, typografické minimum, ukázky písma. Publikace se soustředí na knihy papírové, elektronické publikace řeší pouze okrajově. Pokud se chystáte napsat knihu, zjistíte hodně o tom, jaké budou reálné náklady a koho všeho ještě budete muset zaplatit. Kniha Vám také rozhodně pomůže se lépe rozhodnout mezi malonákladovou publikací v DTP nebo běžnou tiskárnou nebo třeba zda knihu distribuovat sám (a zajistit si víc než pouhých deset procent z každého výtisku) nebo využít služeb distributora (a nacpat většinu peněz jemu).

Příručka nakladatelského redaktora

Typově podobná kniha jako předchozí titul, i když ještě úžeji vymezená. Doporučuji začít předcházejícím titulem a až teprve pokud Vás to zaujme, dejte prostor i téhle knížce. Redakční práce dnes v celém procesu uvádění knihy na trh patří k té nejopomíjenější. Řada knih z finančních důvodů nemá redaktora a věřte nevěřte, takovou knihu prostě poznáte. Redakční práce je nezastupitelná a tento titul tu uvádím právě proto, abyste na to při své práci mysleli. Sama jsem udělala tu chybu, že jsem u svých prvních knih redakční práci vynechala a dodnes toho lituju. Je přirozené, že začátečník si myslí, že nepotřebuje korektora nebo sazeče, natožpak redaktora. Všichni jsou ale důležití. A to i v případě, že jde o skripta nebo e-book.

Autorské právo

Tahle kniha by měla patřit spíš do nějakého pomyslného článku 10 tipů, pokud jste knihu už napsali. Dřív nebo později na to narazí každý a častěji je to právě spíš to později. Vydáte papírovou knihu a za čas na ni narazíte na uložto (tam lze alespoň žádat o odstranění ze stránek) nebo hůř na nějakém pirátském serveru. Vydáte elektronickou knihu a pak najdete odkaz na ni na facebooku nebo v mailu. Je otázka, zda s tím vůbec lze něco dělat, ale není na škodu o tom popřemýšlet ještě, než knihu vydáte. Docela se mi líbí přístup Michala Kašpárka, který do svého e-booku na začátek napsal, kolik kniha stojí a že by tuto cenu rád dostal i v případě, že jste se ke knize dostali pokoutně. Ruku na srdce, kdo si nikdy nic nevypálil, nestáhnul na černo… Vaši čtenáři na tom nebudou o moc lépe.

Redakční práce

Aneb Jak připravit text k publikování. Tahle kniha se Vám bude hodit, ať už chcete psát vlastní knihu nebo se věnujete copywritingu nebo byste se třeba rádi prosadili v časopiseckém prostředí. Čím profesionálnější znalosti o redakční práci budete mít, tím vážněji budou „hodnotitelé“ Vaše texty brát. A v neposlední řadě využijí publikaci i ti, kteří se věnují dnes tolik populárním PR textům.

Setkejte se s podobně naladěnými lidmi a předávejte si zkušenosti

Proces vydání knihy je dlouhý a obnáší znalosti z tolika různých oborů, že je téměř nemožné být na to sám. Potrvá několik titulů, než vychytáte všechny mouchy. A ano, přiznávám, že je to i moje osobní zkušenost. Dneska znám „samovydavatelů“ už celkem dost a věřte mi, je to taková úleva moct se prostě normálně zeptat, když si nevím rady!

Cest je více. 

  • Na Naučmese (a nejen tam) je hned několik kurzů typu Jak vydat knihu. Dá se předpokládat, že účastníci budou vaše spříznění duše.
  • Další možností jsou naše Setkání jazykových volnonožců, koná se zhruba jednou za čtvrt roku (aktuální termín je 9.12.) 
  • Najděte si na internetu někoho, kdo dělá něco podobného a oslovte ho sami s pozváním na kafe. Já to dělám docela často. Třeba jsem se takhle seznámila s Lenkou Dvořákovou z PublicSpeaking. Lenka sice nedělá knihy, ale videokurzy a v těch se teď snažím trochu zorientovat. Dobře jsme si popovídaly a vyměnily jsme si informace, které byly pro obě strany cenné
  • Také na Vánočním jazykovém jarmarku je možnost seznámit se s lidmi, kteří si vydávají knížky a zároveň si prohlédnout jejich práci (například Apostrof, Kava-pech nebo Dar Ibn Rushd)

A co když dojde inspirace?

O kreativitě a jak ji trošku napomoci existuje dost knih. Moje oblíbené najdete v článku Knihy o kreativitě. Za všechny tu zmíníme snad jen dvě:

Kraď jako umělec

Ukaž, co děláš

Z mých starších článků…

Jak napsat e-book

Na závěr vám ještě nabízím můj článek o e-bookách. Článek obsahuje několik užitečných rad a odkazů. O knihách, o tom, proč je psát a jaký mají význam pro podnikání na volné noze a budování osobní značky píšu také v článcích Trocha marketingu pro jazykové volnonožce a Zajímavé alternativy pro jazykové volnonožce. Ten maličko techničtější pohled na vznik knihy zase najdete v tipech na knihy pro překladatele Deset fajn knih, pokud překládáte nebo se na to chystáte

A co počty?

Každý, kdo chce vydat knihu by se měl především naučit dobře počítat. Cenotvorba není nic snadného ani pokud jde o jazykovou výuku nebo o překlady. Natož když se jedná o knihu. Ze zkušenosti svojí i svých kolegů vím, že při první knize ty počty vyjdou jen málokomu. Dejte si dobrý pozor, abyste neprodělali. Už jen při kalkulaci nákladů na výrobu je třeba promyslet řadu parametrů (viz například tato kalkulačka). K této ceně pak musíme připočíst korekturu, redakční práci, sazbu, grafiku, daně, knihkupeckou marži, peníze na distribuci a kdo ví, na co jsem ještě zapomněla. Už proto se vyplatí investovat minimálně do prvního uvedeného titulu (Jak se dělá kniha) NEBO navštívit zmíněný kurz NEBO najít někoho, kdo tomu rozumí a požádat ho o konzultaci. V ideálním případě volte všechny uvedené varianty 🙂