Několik posledních rozhovorů s kolegy se stočilo k vydání knihy – předesílám, že to neiniciuju! 🙂 Tak si říkám, že o tom asi přemýšlí dost lidí a pokusím se tu shrnout, co jsou podle mě čtyři klíčová (a dost možná nejtěžší) rozhodnutí v celém procesu vydání knihy.
Rozhodnutí číslo 1 – Sám nebo s nakladatelem?
Úplný základ je umět si spočítat potenciální konverzi a není to žádná raketová věda. Zjistit zájem o vaši knihu taky pomůže předprodej a jakákoliv forma testování ve vašem okolí. Čili o tom, jestli se vydáte jednou nebo druhou cestou by nemělo rozhodnout to, že máte známého grafika, který vám celou knihu vysází a upraví zdarma, ani to, že známý vašeho táty dělá v tiskárně a dají vám dobrou cenu, ani to, že ta zatracená 4 %, která dávají nakladatelství autorům jsou přece strašně málo, ale REÁLNÝ ODHAD, kolik jste schopni vaší knihy prodat sami a zda se prodeji chcete aktivně věnovat.
Nicméně řekněme si na rovinu, že v českém prostředí i potenciálně úspěšní autoři dávají přednost spolupráci s nakladatelstvím a tak je velká pravděpodobnost, že i vás zajímá mnohem víc takhle varianta, peníze nepeníze. Z mojí zkušenosti, ale taky třeba ze srovnání s knižními trhy v Německu a Polsku jasně vyplývá, že selfpublishing zatím pro Čechy příliš atraktivní variantou není. Český autor vyhledává oporu nakladatelství a nevadí mu za ni vyměnit podstatnou část zisku.
Rozhodnutí číslo 2 – Grafika – chudá nebo vymazlená?
Ať se vydáte po vlastní ose nebo vám kniha „někde“ vyjde, nastává po vyhotovení rukopisu klasické redakční kolečko – korektura, sazba atd. V téhle fázi je asi to největší rozhodovací drama, kolik vrazíte do grafiky. Nakladatelství se bude u prvoautora hodně ošívat a vy – až zjistíte, kolik stojí graficky vymazlená kniha – taky. Tohle bude dost možná ústupek, který bude nejvíc bolet. Nebo zabojujete a vy i nakladatelství si spočítáte, že zrovna u vašeho titulu stojí za to pár (desítek) tisíc připlatit a peníze se vrátí na prodejích.
Rozhodnutí číslo 3 – Tak kolik jich necháme udělat?
Potažmo: digitální nebo ofsetová tiskárna? Respektive sto kousků pro radost v digitální tiskárně nebo dva tisíce na vážno v ofsetové tiskárně? Rozdíl na ceně za jeden kus je u těchto konkrétních množství v případě většiny mých knížek sto korun a výš, a to opravdu není málo, protože k výrobní ceně samozřejmě připočítáváte hafo dalších nákladů a samozřejmě marže.
Tohle rozhodnutí úzce souvisí s dalším: Distributor ano či ne? Rozuměj: Má být kniha na pultech v knihkupectvích po celé republice? Asi těžko půjde do celorepublikové distribuce kniha, kterou jste nechali vytisknout za 150 korun kus. Vzhledem k tomu, kolik si z koncové ceny knihy bere distributor, jsme nuloví někde na koncové doporučené ceně 350 Kč. A to jsme ještě nic nezaplatili korektorovi, grafikovi, no a hlavně jsme sami nic nevydělali.
Překvapivě zdaleka ne všechna nakladatelství mají smlouvu s distributorem, a tenhle jednoduchý výpočet bude dost možná jedním z důvodů. Pokud váš rukopis nadšeně přijme některé nakladatelství, ptejte se i na tyhle technikálie. V počáteční euforii si řada autorů pořádně ani nepřečte smlouvu, natož aby zjišťovali, se kterými distributory mají nakladatelé smlouvu.
(Vím, že nosím dříví do lesa, ale stejně si to neodpustím: Každou smlouvu by měl číst právník. Protože prostě jeden nikdy neví. Možná kniha zaboduje a vy zjistíte, že jste se upsali doživotně a nemáte šanci změnit jedním slovem nic. Každopádně co všechno si ohlídat v licenční smlouvě nakladatelské, to je téma na samostatný článek.)
Rozhodnutí číslo 4 – E-book nebo tištěná
Tím jsem klidně mohla začít. E-book je skvělá laboratoř, abyste si všechno zkusili s mnohem nižším rizikem. Znám bohužel víc takových, kterým doma leží několik set kusů a ne a ne se toho zbavit. Nedej bože, abyste v takové situaci na celý projekt měli úvěr. Většina z nás má sice sentimentální vztah ke knize tištěné a určitě vnímáme jako větší osobní úspěch držet v ruce právě ji než rozkliknout knížku na čtečce. Ale sentiment stranou, jak vidíte, vydávání knih je hlavně o tom naučit se počítat.
Já ale rovnou bez mučení přiznávám, že s e-booky mám nejmenší zkušenosti a bylo by tudíž nefér udílet rady. Na to jsou povolanější 🙂
Chcete zjistit víc o vydávání knih? Potkat se s podobně naladěnými lidmi? Získat kontakty na tiskárny, grafiky nebo korektory? Dvakrát do měsíce pořádám u sebe v nakladatelství setkání právě na tohle téma: Jak vydat knihu. Pokud potřebujete poradit s vaším projektem „na dálku“, kurz je také možné absolvovat jako online konzultaci.