Jak pečovat o hlas (pro lektory, učitele i tlumočníky)

Tohle se týká téměř všech jazykových profesionálů. Gymnaziální učitelé ze zřejmých důvodů odpoledne doučují nebo vedou kurzy pro veřejnost. Tlumočník má sice nárok na střídání po určité době, ale často jsme v praxi postaveni do situace, kdy není na výběr (druhý tlumočník se prostě z nějakého důvodu neobjeví, nejčastěji proto, že zadavatel problematice tlumočení nerozumí nebo šetří, kde může). Suma sumarum ve všech jazykových profesích je obvyklé, že mluvíte hodiny a hodiny v kuse, několik dní za sebou a dřív nebo později to váš hlas odnese.

Nehledě na větší nemocnost na podzim obecně, jsou v tomto období problémy s hlasivkami častější, protože přecházíme z chladu do tepla. Nezbytnou výbavou jazykového profesionála je tak i pořádná huňatá šála, kterou si při přecházení klidně trochu přizvedněte před ústa 🙂

Nejtěžší jsou zřejmě dvě následující situace:

a) snaha ovládnout velký prostor a velké publikum bez mikrofonu (nezkušení řečníci mikrofon často nechtějí a myslí si, že to „utáhnou“)

b) a paradoxně šušotáž – tedy tlumočení šeptem. Zkuste někdy hodinu šeptat tak, aby vám bylo rozumět a pochopíte.

Základní pravidla

  1. Hodně pijte, ne nadarmo dostávají řečníci na konferencích a jinde vodu. Tohle je trochu komplikované, protože logicky: kdo hodně pije… no ano, odchází často na toaletu a to není vždy a všude možné nebo to nějakým způsobem komplikuje průběh akce. Takže: po malých douškách, ale pravidelně!
  2. Pohybujte se co nejméně v zakouřených a prašných prostorách.
  3. Vyhýbejte se klimatizaci. Nebojte se požádat o její stažení.
  4. Nemluvte hlasitěji, než je třeba. Pokud je v předních řadách prázdno, jděte k posluchačům blíž. Pokud to není možné, přimějte je, aby zaplnili i přední řady. Hledejte vhodné posazení hlasu, poslechněte si, jak mluví rozhlasoví hlasatelé nebo zkušení moderátoři.
  5. Hlasivky jsou sval a jako takový ho můžeme napínat s různou intenzitou. Dejte si na to pozor, někdy si problémy s hlasivkami působíme sami. Je to samozřejmě i o psychice, někdo tlačí na pilu víc, někdo míň. (Já hodně :-))
  6. Seďte, případně stůjte rovně. Vzduch lépe proudí.

Když už je zle

Je večer, vy cítíte, že přicházíte o hlas, a víte, že zítra si prostě nemůžete dovolit vypadnout.

  1. Mějte v záloze Vincentku v tabletách (profesionálové je mívají při sobě stále).
  2. Základ je zvlhčovat, nevysušovat (takže žádný alkohol nebo káva). Panák slivovice může nárazově zmírnit příznaky angíny, ale na hlasivky to skutečně nepomáhá. Musíte zvážit, co je v danou chvíli priorita 🙂
  3. Pomůže také večer před akcí zvlhčit vzduch v místnosti a inhalovat Vincentku. Můžete vyzkoušet také homeopatikum Homeovox. Se mnou tedy nic moc nedělá, ale někteří kolegové si ho nemohou vynachválit – chce to prostě zkusit.