Creative teaching

Většinou se řeší, že učení by mělo bavit hlavně studenty. Já si zcela sobecky myslím, že učení by mělo bavit hlavně učitele. Jedině tak se dá předejít vyhoření, jedině tak se dá dostat dál a pracovat na sobě a jedině tak si i učením můžete vydělat víc, než si většina lektorů vydělá. (Ano, i jazykovou výukou se dají vydělat peníze.)

Co znamená Creative teaching?

Creative teaching je způsob výuky, který Vás pohltí, protože je plně přizpůsoben Vašim možnostem, zájmům, dovednostem. Je to výuka bez učebnic založená na tom, co Vás baví. Je to něco, co každý dobrý učitel dělá intuitivně a nemusí tomu ani nijak říkat.

Kde začít?

Třeba tím, že si uděláte seznam toho, co máte rádi. Může to klidně vypadat třeba takhle:

krajky, tarot, sociální sítě, moře, cestování, domov, ornamenty, patina, tajemné zahrady, karavany, putování, grafiky, žirafy, jaspis a karneol, sítotisk, vaření, amulety, Provence, budhistická moudra, antikvariáty, razítka, vylisované listy, scrabble, Orient, inspirativní příběhy, David Bowie, komiksy, vintage, filmové festivaly, zápisníky Moleskine

Až tenhle seznam budete mít hotový, dejte ho na nějaké viditelné místo, třeba na první stránku diáře nebo na nástěnku nad stolem, kde se připravujete na hodiny. Nejsnazší cesta, jak použít úplně vše, je zakomponovat co nejvíc těchto prvků do výuky a následně třeba i vytvářet pro studenty svoje vlastní materiály. A kdo ví, třeba se podaří udělat z toho i knihu… Nejtěžší cesta (ale ne zase tak těžká, jak se zdá) je vybudovat na tom celé podnikání. A mezitím je samozřejmě celá spousta možností.

Určujeme si cílovou skupinu

Učení má obrovskou výhodu – naši studenti se většinou moc nemůžou bránit. Minimálně tu jednu hodinu si tam s námi odsedí (asi by to musela být hodně velká tragédie, aby se student v půlce hodiny zvedl a odešel). Když vytrváte, může se stát, že si na něčem, co opravdu máte rádi, vytvoříte svůj vlastní styl – což je rozhodně první super krok k osobní značce a vlastním kurzům. A zároveň – a to je možná důležitější – si k sobě pomalu, ale jistě přitáhnete podobně naladěné lidi, se kterými si rozumíte.

Chcete se podívat na příklady lidí, jimž se tento přístup daří aplikovat v praxi?

Druhý krok

Dobrá zpráva je, že stejně jako Vaši studenti i Vy máte dnes celou paletu nástrojů zdarma. A nebudu Vám radit, jak se propagovat na sociálních sítích. Spíš Vás chci povzbudit v tom směru, že začít nemusí být finančně tak náročné, jak se zpočátku zdá. Prostory získáte velmi levně například na základních školách, ale i v některém coworkingu. V létě se dá učit v parku formou pikniku. A jak to vlastně vypadá u Vás doma? Já jsem si léta prostory pronajímala a nakonec jsem se vrátila s výukou tam, kde se cítím nejlíp – domů. A strašně mi to vyhovuje. Pokud jde o propagaci, nebojte se být trochu hipíky. Na letáčky udělá dobrou službu i obyčejná stará kopírka (i když hippie klasika je sítotisk :-)) Ostatně téměř profi grafiku vytvoříte s bezplatnými on-line službami typu Pixlr (tenhle a spoustu dalších tipů jsem si odnesla z kurzu Pavla Ovesného Punkové podnikání). Pokud mi o svém nápadu napíšete, ráda o něm napíšu tady v Jazykovém koutku a především na facebooku Jazykového koutku. Nebojte se své známé a přátele poprosit o sdílení a šíření. Umět požádat a poprosit je těžší, než se zdá, ale funguje to!

Tip. Nebojte se „první pokusy“ dělat zadarmo. Dobré reference jsou základ a tohle je nejsnazší cesta, jak je získat.

Ale pozor! Je opravdu důležité uvědomit si, že Vaše aktivity by měly být něčím zvláštní a tudíž zapamatovatelné. Je to podmínka úspěchu číslo jedna.

Dočetli jste až sem?

Pokud jste dočetli až sem, troufám si říct, že přemýšlíte o učení jinak než velká většina Vašich kolegů. Možná by Vás mohly zajímat moje články o freelancingu a marketingu. Protože i o tom je Creative teaching. Možná máte nějaký zajímavý postřeh, o který byste se chtěli podělit. (Napište mi.)

Knihy, které by Vás mohly zajímat

100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků – Praktické návody, jak zpříjemnit výuku

Jak dělat, co Vás baví, a dostat za to zaplaceno

Ukaž, co děláš!