Pomoooc!!! Zoom a skupiny!!!

Jestliže se na jaře vedla mezi lektory žhavá debata o tom, jestli používat Skype nebo Zoom a jak motivovat naše studenty, aby vůbec na online výuku přešli s námi, žhavým tématem letošního podzimu jsou podle mě skupiny – tedy jak smysluplně realizovat skupinovou výuku online.

Přemýšlím, co je nejdůležitější a co by mělo být ono pomyslné pravidlo číslo jedna. Asi naučit studenty pracovat s tlačítkem MUTE 🙂 Ve větším počtu lidí by měl být slyšet skutečně jen ten, kdo mluví, a nikdo jiný (a především ne děti a domácí zvířata).

Pokud máte technicky méně zdatnou skupinu (typicky například seniorské kurzy), je důležité osahat si zpočátku Zoom jako takový, než se pustíme do nějaké větší akce. Zoom sám o sobě nabízí celou řadu hraček. Naučte studenty aktivně používat chat. Poproste je na začátku hodiny, ať vám napíšou

  • odkud se kurzu účastní,
  • jaký je den v týdnu, 
  • jaké je počasí v místě jejich bydliště,
  • co snídali,
  • nebo třeba jen, jak se mají.

Opomíjenou funkcí jsou často reactions – tedy možnost dát srdíčko nebo smajlíka. Opět si jimi můžete ušetřit rozčilování v momentě, kdy má skupina tendenci se hodně překřikovat. Pro větší skupiny je také fajn aktivovat si v nastavení možnost anket (polls). Je to způsob, jak čas od času zapojit všechny zúčastněné.

Pozor! Pokud jste zvyklí psát slovíčka do chatu, na Zoomu je defaultně nastaveno, že po ukončení meetingu se chat vymaže. Buď vyzvěte studenty, aby v případě zájmu stiskli „save chat“, a obsah konverzace se jim tak uloží v počítači NEBO si ho uložte vy a studentům rozešlete NEBO pište slovíčka rovnou do Google Docs (tak to řeším já).

Ve vašem profilu na Zoomu je pak možné nastavit, aby se chat z každého meetingu uložil. Toliko pro roztržité.

V nastavení, tedy Settings, je vůbec dobré trochu si pohrát. Defaultně je řada funkcí upozaděna. Například můžete povolit, aby se studenti mohli setkání zúčastnit přes webový prohlížeč. Ne že by bylo o co stát (uživatel tak přijde o část funkcí), ale pokud je váš student technicky málo zdatný a nechce nic stahovat a instalovat, je to dobrá alternativa, jak udělat první či druhou hodinu příjemnější a „stravitelnější“. A může vám to ušetřit práci, pokud někoho navigujete během připojování na meet po telefonu. 

Vás ale asi nejvíc zajímá, jak zvládnout skupiny metodicky. Neříká se mi to snadno a vím, že pro část z nás to není odpověď, respektive relevantní alternativa, ale:

Velké skupiny bude třeba rozdělit.

Po kolika? Těžko říct, já jsem náročná, vyhovují mi čtveřice, případně skupiny po šesti. Osm už je moc. 

Pokud nemáte možnost rozdělit skupiny v rozvrhu na menší, můžete studenty v průběhu výuky rozdělit do tzv. breakout rooms. Stejně jako ankety (polls) je ale breakout rooms třeba aktivovat v nastavení vašeho profilu.

Hrajete rádi hry?

Jsem zastáncem toho, že všechny vaše offline aktivity jsou snadno převeditelné online. V článku Co dělám se svými studenty na Zoomu popisuju, jak lze hrát online klasické školní hry jako Hoří, hoří, přihořívá nebo Board Race – tedy hry, které si většina učitelů spojuje s prostorem a s pohybem v prostoru.

Pro aktivity typu back to board (aktivity, ve kterých jeden člen skupiny něco hádá) lze využít chat a poslat určitou informaci interně. (V chatu lze vybrat, jestli zprávu posíláte všem nebo adresně.) Případně je možné využít k zasílání doplňujících instrukcí paralelně telefon a například WhatsApp skupinu.

Pokud jste hraví, můžete také zkusit nějakou tematickou hodinu ve stylu „Pojďme se na příští hodinu obléct, jako kdybychom jeli na dovolenou. Pojďme se všichni obléct do jedné barvy. Pojďme si všichni nachystat oblíbený nápoj.

Pokud je toho na vás moc

Nechte studenty chodit

Požádejte je, ať vám občas něco přinesou.  Ať najdou v bytě něco malého, žlutého, sladkého… Zahrajte si nějakou Kimovku. Zacvičte si se studenty jógu nebo jen protahovací cviky.

Rozdělte je

Viz breakout rooms výše.

Pusťte se ze záznamu

U skupin také dává větší smysl pustit krátkou část výkladu ze záznamu. Proč to dělat? Třeba proto, že si tím ze začátku odlehčíte. Řada lektorů uvádí, že příprava na online výuku je pro ně náročnější. Dokonce jsem se setkala s názorem, že klasickou hodinu lze postavit na improvizaci (pod to bych se asi nepodepsala), zatímco online hodinu „neodimprovizujete“. Ať už vás tedy tíží multitasking nebo si potřebujete trochu odlehčit psychicky, předtočit video s gramatickým výkladem může být řešení. Stačí jen otevřít meeting sám se sebou, stisknout record dole na liště, soubor se pak automaticky konvertuje do vašeho počítače, jakmile kliknete na křížek vpravo nahoře.

A co dál?

 
vložil/a | rubrika: ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.