Co děláme se studenty na Zoomu

Jak si vedu na Zoomu jako učitelka řečtiny? Měla jsem pocit, že téma online výuky jsme v Jazykovém koutku tak nějak vyčerpali na jaře, ale to jsem se šeredně spletla. Je zřejmé, že online výuka nám zůstane mnohem déle, než jsme si všichni mysleli.

Komu je určen tento článek?

  • Především lektorům, kteří jsou technicky stejně marní jako já. Děsí vás slova jako Canva? Vítejte v mém světě!
  • A taky si myslím, že z něj víc inspirace načerpají kolegové, kteří učí menší, tedy ne světové jazyky. I když kdo ví…

A přesto i takový technicky marný typ jako jsem já, nota bene s jazykem, který není na internetu zastoupen tak jako světové jazyky, může podle mě vykouzlit krásnou hodinu online. Posuďte sami 🙂

  • Na začátku si s novým studentem „osaháme“ Zoom, někdo je technicky zdatnější, někdo potřebuje víc času. Pomůže používat co nejvíc chat, reactions (tedy Zoom smajlíky) a ve skupině i ankety, prostě cokoliv, co nám všem dodá na technickém sebevědomí. (více pro Zoomem nepolíbené zde)
  • Jakmile si troufneme opustit bezpečné vody Zoomu, naše první cesta vede na sdílený Google Docs, kam si já i student můžeme dělat poznámky během kurzu i kdykoliv během týdne. To je naprostý must-have.
  • Miluju autentické materiály jako řecké eshopy (například Skroutz), letáky z Lidlu (stačí kliknout na φυλλάδια) nebo řeckou IKEA. Nemyslete si, že jen pasivně prohlížíme stránky. Minule jsme například s jednou studentkou vyslaly dotaz na zákaznický servis Lidlu stran přítomnosti lepku v jednom jejich produktu 🙂
  • Díky funkci Google Street View na Google Maps se můžeme se studenty procházet po Aténách, Soluni i Larisse. Připomínáme si oblíbené kavárny, knihkupectví, ale třeba taky hledáme nádraží a radnici.
  • Hledáme dopravní spojení (například tady) nebo zkoumáme, kam se lze z Řecka dostat trajektem (tady).
  • Různé spojovačky, doplňovačky a kvízy hrajeme v programech WordWall, Quizlet a Kahoot. Všechny tři zmíněné programy zvládají řečtinu, což jak za chvíli uvidíme, rozhodně není samozřejmost.
  • Pokud ale nestíhám nic z toho připravit nebo máme se studenty prostě jen náladu něco si krátce zahrát – znáte to, někdy student nedorazí na hodinu v optimálním modu – tak rozhodně nejrychlejší hra je otevřít na sdílené obrazovce hru BaBaDum. Základní verze je jednoduchá, vidíte slovo a vybíráte ze čtyř obrázků kolem něj.
  • Za největší výhodu online výuky považuju, že je mnohem snazší pustit studentům video. Vzpomínám si, kolikrát mě ve třídě vypekla technika a někdo ze studentů se mi snažil zapojit repráky apod. Na řečtinu – ale i na další jazyky – existuje skvělý kanál Easy Languages. Jedná se o krátké a autentické rozhovory přímo z ulice.

Když nám chybí klasická tabule, kde můžeme něco napsat „rukou“, případně pověsit nějaký ten obrázek, používáme tabuli, tedy whiteboard, která je v nabídce možností, když kliknete na Zoomu dole na liště na share screen. Aby to samé mohl udělat student, je třeba mu to povolit v nastavení. Ostatně takových věcí je víc, viz článek Pomoooc!!! Zoom a skupiny!!!. K sofistikovanějším nástrojům, které suplují tabuli, jako je Miro nebo Jamboard od Googlu jsem se zatím nedostala, ale třeba i na ně dojde 🙂

Co na řečtinu nepoužiju

Například můj oblíbený WordArt na vytváření word clouds, stejně tak nemůžu vytvářet křížovky nebo osmisměrky na Teacher´s Corner. Ne všechny programy totiž skousnou řecké písmo… Řečtina taky nefiguruje v řadě vícejazyčných platforem jako je Lyrics Training.

A co vaše oblíbené hry z klasické výuky?

Úplně nejradši mám ale aktivity, které nevyžadují žádné aplikace a jsou výsledkem kreativity na jedné i na druhé straně. Osobně jsem zastáncem toho, že všechny offline aktivity jsou převeditelné do online podoby.

Hru Hoří, hoří, přihořívá můžeme v online verzi hrát tak, že všichni na několik vteřin vypneme obraz a každý z nás něco změní (mašle do vlasů, obrázek na pozadí zmizel, šátek kolem krku). Dokonce i známé a ve výuce často používané hry jako Back to board nebo Board race si můžeme online zahrát celkem snadno. 

Pantomimu si zase snadno zahrajeme, pokud použijeme tlačítko MUTE.

Back to Board (tedy v podstatě český „kufr“) si můžeme zahrát tak, že informaci, kterou má student hádat, rozešleme přes chat všem ostatním. 

Board Race a všechny další aktivity, které vyžadují rozdělení do týmů, skupinek či dvojic, zase můžeme realizovat přes breakout rooms.  (více o těchto hrách v článku Speciál pro učitele)

A v neposlední řadě:

Maximálně využít toho, že studenti jsou doma…

…a můžou si cokoliv donést, připravit, ukázat. Moje oblíbené aktivity s malými předměty tak dostávají úplně nový rozměr. Kromě toho ale můžete zkusit jednoduchou „klasiku“:

  • Studenti můžou ukázat, co všechno si dovezli z Řecka (suvenýry, magnetky, potraviny, olivový olej)
  • Můžeme se obléknout stejně jako když jedeme na dovolenou a přinést si k počítači další věci, které s sebou na dovolenou vozíme.
  • Můžete také se studenty připravit frapé nebo tzatziki nebo jinou pochoutku nenáročnou na čas i ingredience.
  • Můžete se symbolicky převléknout do nějaké typické barvy, v našem případě přichází v úvahu modrá, bílá, ale taky tyrkysová.
  • Kimovy hry, které máte popsané v odkaze na aktivity s malými předměty si můžete zahrát obráceně. Můžete požádat studenty, aby přinesli něco malého, červeného, chlupatého, na baterky, něco sladkého apod.

 

 
vložil/a | rubrika: , , ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.