Technika 100 + 100

Takhle jsem se učila jazyky, když mi bylo deset, dvanáct. Moc jsem nevěděla jak na to, ale asi jsem už tehdy potřebovala dát tomu nějaký systém. Navíc mě už v té době bavilo zkoumat něco, co řeším doteď: jak říct co nejvíc s málem. Kde přesně je ten „bod zlomu“, kdy s co nejmenším vynaloženým úsilím už skládáte slova k sobě a komfortně tvoříte věty. 

No můžu vám říct na rovinu, že technika 100+100 tenhle bod zlomu rozhodně nepředstavuje, ale jak asi tušíte, z nějakých sentimentálních důvodů mám pro ni slabost. A čas od času ji dokonce využijeme i se studenty – zejména s takovými, kteří pochytali živý jazyk v terénu, umí překvapivě dobře reagovat v různých situacích, ale souvislejší mluvení žádná sláva. Ne a ne se vymáčknout. Na téhle za pochodu získané úrovni A1 udělá 100 frekventovaných sloves a 100 frekventovaných podstatných jmen hotové divy.

Mezi slovesy najdete běžné činnosti (vstávat, obléknout se, plavat, prodat, koupit, platit) ale také spoustu těch, které právě často studentů chybí, když chtějí něco říct: sedět, ležet, stát, rozhodnout se nebo třeba ukázat. Stejně tak mezi podstatnými jmény je dost těch, která známe už z prvních lekcí (kniha, dům, strom, zahrada), ale také těch abstraktnějších, u kterých se studenti často zadrhnou: sen nebo třeba nápad. A samozřejmě moje oblíbená trojka: mobil, heslo a nabíječka. Ne že bych byla takový závislák na technologiích, ale pořád je ještě dost učebnic, které tato slova ignorují a studenti je přitom často potřebují.

Mám totiž ráda věcný pohled na jazyk – umět se na něj čas od času podívat optikou statistiky. A kombinatoriky 🙂 Kolik kombinací vznikne ze stovky sloves a stovky podstatných jmen? Správně, neuvěřitelných deset tisíc. A i když vyřadíme významově nepravděpodobné páry, pořád zbude dost na to, abychom si užili tisíce vět – těch holých (podmět a přísudek), ale i těch rozvitých. Nezapomínejme totiž, že podstatné jméno může stát nejen na místě podmětu, ale i předmětu! A protože už úplně vidím ty rozšířené zorničky na druhé straně monitoru, tak už vás nebudu napínat a jdeme na to: 

V tuto chvíli v Jazykovém koutku najdete můj prázdný seznam 100 + 100 (pouze čeština), který používám pro svoje potřeby, ale i pro svoje studenty. Je schválně v doc formátu, aby se vám s ním lépe pracovalo, pokud budete chtít něco ubrat nebo přidat.

Pro španělštináře mám seznam 100 + 100 španělština.

A protože se aktuálně učím finsky, nemůže chybět moje milovaná finština: 100 + 100 finština. 

K čemu by mohl být dobrý seznam stovky nejpoužívanějších sloves a stovky nepoužívanějších podstatných jmen? Můžu vám rovnou říct, co všechno s ním dělají moji studenti španělštiny:

  • přepíšou si slova na kartičky a nosí všude s sebou, protože zejména slovesa vám opravdu hodně obohatí konverzaci (těch podstatných jmen studenti podle mých zkušeností většinou umí mnohem víc)
  • nahrají si je do Quizletu nebo jiné aplikace
  • já mám ten svůj finský nalepený v deníku a když se „ztratím“, jako když ho najdu (viz Můj finský deník)
  • a samozřejmě se s ním dá vymyslet milion aktivit v hodinách
vložil/a | rubrika: ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.