Jak na prázdninový úbytek studentů?

Léto ještě ani pořádně nezačalo a kurzy už nám zejí prázdnotou. Absencí přibývá a motivace studentů pracovat klesá. Čeká nás hodně volna, prostojů a ještě více hodin zrušených na poslední chvíli. Asi bychom měli rozlišit dvě situace – vítaná pauza a nevítaná pauza. Tedy „mám jakés takés úspory a najednou spoustu volna a nevím, co s ním“ nebo naopak „nemám nic moc stranou a nedostatek peněz mě bude akorát celé léto stresovat“. Veškerá doporučení, co s nově nabytým časem – sportovat, relaxovat, dodělat si webovky, pracovat na e-booku atd. – jsou sice skvělá, ale řekla bych, že dospělý člověk si poradí s časem i bez mých rad. Pojďme se tedy rovnou podívat na tu druhou situaci. Na situaci, kdy je léto nevítaná dlouhá pauza a především dochází k výpadku příjmů.

  • Zachovejte klid. Nejhorší je dostat se do psychického stavu ne nepodobného tomu, který pronásleduje nezaměstnané (tedy pasivita, spánková paralýza, deprese apod.). Tomu musíme za každou cenu předejít! První pomoc může být sport, meditace, ale třeba taky duševní hygiena v podobě sdílení s kolegy, kteří jsou na tom v létě většinou velice podobně. 
  • Chce to plán. I v těch nejblbějších situacích v životě mě vždycky zachránily papír a tužka. Sepsat plusy mínusy, udělat si finanční rozvahu, definovat první kroky, jak z krize ven – čím menší kroky, tím lépe (tedy tzv. babysteps).
  • Napište jim. Řešení, které je vždy po ruce a bolí nejméně, jsou vaše stávající kontakty. Pokud ještě nemáte přehledně uspořádanou databázi kontaktů nejen současných studentů, ale také těch bývalých (za posledních pět sedm let), tak teď je ta chvíle! Třetí tabulka, kterou bychom měli průběžně aktualizovat, jsou všichni ti, kteří projevili o výuku zájem během školního roku, ale my jsme jim z různých důvodů nemohli vyhovět. Všem se teď můžeme ozvat a nabídnout letní výuku nebo třeba skupinový kurz. Doplnit rozvrh pak může být otázkou jednoho jediného mailu. 
  • Mějte náskok. Pokud je častým argumentem vašich studentů skutečnost, že ještě nevědí, kdy a kde budou v červenci nebo v srpnu, zkuste je předběhnout a nabídněte na prázdniny rovnou řešení e-learningové (zasílání úkolů mailem a jejich oprava, asynchronní výuka, opravování textů) nebo prostě jen online
  • Zapracujte na vztazích s kolegy. Už jsem naznačila, že sdílení s kolegy hraje významnou roli v psychohygieně lektora. Jsou tu ale další aspekty. Víc hlav, víc ví, a koho jiného požádat o pomoc než právě kolegu nebo kolegyni. Možná nemá rovnou práci, kterou by vám dohodil, nebo nápad, který by sdílel, ale pokud má hodinku nebo dvě na společnou kávu a brainstorming, můžou se teprve začít dít věci! 
  • Offline je s otazníkem. Pokud vás láká organizace všelijakých intenzivních kurzů, jazykových pikniků, nebo nedejbože cest do zahraničí spojených s výukou, buďte opatrní. Připravte se, že jejich příprava i propagace bude náročná, stejně tak akce tohoto typu mnohdy obnášejí i nějakou finanční investici.
  • Kudy ne. Pokud je něco, na co bych si v létě dala obzvlášť pozor, tak je to bezhlavé sdílení vlastních nabídek do různých FB skupin (neboli tapetování) v naivní víře, že právě takhle se hledají noví studenti, a za druhé právě organizace finančně náročnějších projektů bez předchozích zkušeností. Pokud vás tyto aktivity lákají, určitě je dobré zpočátku zkusit nějakou nízkonákladovou hippie verzi nebo se spojit s někým, kdo má v tomto oboru zkušenosti. 
  • Další inspirace. Hodně jsem o možných řešeních pro lektory v nesnázích psala v době covidu, například v článku Tři praktické tipy pro lektory bez práce.
  • A dva praktické tipy na závěr. Z ankety, kterou jsme dělali nedávno ve skupině Jazykoví volnonožci, vyplynulo, že zhruba 70 % lektorů přes léto „normálně“ učí, tedy více méně jen přizpůsobují rozvrh potřebám svých studentů, jejich dovoleným apod. Nehledě na logicky nižší příjmy, které z toho vyplývají, s sebou tahle situace nese další nešvary – ještě častější rušení hodin, než je celoroční průměr, a spoustu prostojů, které mohou být zpočátku vítaným odlehčením, ale dlouhodobě nepřispívají k dobrému pocitu z práce. A tak jsou pro většinu lektorů prázdniny ideální příležitostí naučit se asertivitě a být nekompromisní, pokud jde o pozdě zrušené hodiny (viz článek Ruší studenti hodiny?) a poněkud více direktivní v organizaci rozvrhu – tedy spojovat studenty do bloků. Pokud si naplánujete volná dopoledne/ volné pondělky/ volné večery a objeví se právě na tu dobu poptávka, neměli bychom na ni bezmyšlenkovitě kývnout, protože přece stejně v tu dobu „máme čas“. Nemáme. Odpočíváme, sportujeme, jsme s rodinou 🙂

Závěrem jedna rada, která měla zaznít na začátku, ale jistě chápete, že je to svým způsobem rada panská a jenom bych vás odradila:

Je třeba se na tuhle situaci připravovat celoročně a ne to řešit v červnu. 

„Léto na suchu“ je úplně normální součást práce lektora na volné noze. A lze se na něj připravit, ať už rezervami nebo třeba zmíněnou průběžně aktualizovanou databází bývalých studentů, online produkty nebo organizací dobře promyšlených letních aktivit. 

 
vložil/a | rubrika: ,

Jazykový zpravodaj

Baví vás jazyky stejně jako mě? Líbí se vám články v Jazykovém koutku? Pokud zadáte svoji e-mailovou adresu, můžeme zůstat v kontaktu a já vám vždy jednou týdně pošlu novinky ze světa jazyků – nové články na blogu, jazykové zajímavosti nebo tipy na zábavnější a efektivnější učení. Také se dozvíte o akcích, které nezveřejňuji na webu.